Darmowy PageRank
Znajdziesz tu wszystkie niezbędne informacje na temat, tak popularnej ostatnio, kosmetyki naturalnej, a także zdrowego trybu życia.
Blog > Komentarze do wpisu

Kalkulator BMI. Poznaj wskaźnik masy ciała

W ostatnich latach można zaobserwować wzrost zainteresowania tematyką zdrowego odżywiania, a także ogólnie kwestią zdrowego trybu życia. Jest to temat bardzo pojemny, bowiem jego składową są różnego rodzaju diety dostosowane do wymagań konkretnego organizmu, zespół ćwieczeń oraz konkretny styl życia dopasowany do potrzeb czy wymagań danej osoby. Temat zdrowego trybu życia - jak większość występujących obecnie kwestii - ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników. Sa osoby, które sukcesywnie wcielają dobre nawyki w życie, ale bywają również i tacy, którzy preferują rewolucyjne rozwiązania. Asumptem, który może skłonić nas do zmiany trybu życia na bardziej aktywny oraz zdrowy jest kalkulator BMI. Wiele osób zna tę aplikację, jednak są wśród nas i tacy, którzy nie wiedzą na czym polega, toteż powinni przeczytać poniższy artykuł. 

BMI to nic innego jak akronim angielskich słów Body Mass Index , co oznacza wskaźnik masy ciała. BMI nazywany jest również wskaźnikiem Queteleta II, jednakże potocznie najczęściej nazywa się go kalkulatorem BMI. Dlaczego? Bowiem ideą wskaźnika BMI jest wyliczenie osobie jej odpowiedniej wagi. Aby wyliczyć współczynnik BMI, należy podzielić masę ciała wyrażoną w kilogramach przez kwadrat wysokości podaną w metrach. Wyliczenia można wyrazić następującym wzorem matematycznym: 


BMI=\frac{\text{masa} \ [kg]}{\text{(wzrost)}^2 \ [m]}


Do czego właściwie potrzebny jest wskaźnik Queteleta II? Body Mass Index jest bardzo istotny w ocenie ryzyka związanego z chorobami, które wynikają z nadwagi tudzież otyłości wręcz, czyli: cukrzycy, miażdżycy oraz choroby niedokrwiennej serca. Jeśli Twój BMI jest podwyższony, ryzyko zapadnięcia na którąś z powyższych chorób jest większe. 

Trzeba jednak zauważyć, że wskaźnik BMI nie jest jedyną i nie posiadającą wad metodą wskazywania prawidłowej wagi. Metoda ta jest zawodna w przypadku dzieci do około 14 roku życia. Również w przypadku kulturystów nie można sugerować się jedynie wskaźnikiem Queteleta II, gdyż może on wskazywać skrajną otyłość, tymczasem osoby te posiadają bardzo niewiele tkanki tłuszczowej. Ponadto należy wziąć pod uwagę różnice w proporcjach ciała, jakie zachodzą pomiędzy populacjami. Przykładem tu mogą być chociażby Azjaci, u których mimo niewielkich wartości BMI ryzyko cukrzycy jest naprawdę spore. Wskaźnik BMI nie jest idealnym rozwiązaniem. Dużo skuteczniejszym wskaźnikiem jest procentowa zawartość tłuszczu w organizmie. Aby poznać jednak tę wartość potrzebna jest specjalistyczna aparatura. 

Warto zapoznać się z zakresami wartości BMI, które wynoszą:

poniżej 16,0 - wygłodzenie

16,0 - 16,99 - wychudzenie (spowodowane często przez ciężką chorobę albo anoreksję)

17,0 - 18,49 - niedawaga

18,5 - 24,99 - waga prawidłowa

25,0 - 29,99 - nadwaga

30,0 - 34,99 - I stopień otyłości

35,0 - 39,99 - II stopień otyłości (otyłość kliniczna)

powyżej bądź równo 40,0 - III stopień otyłości (otyłość skrajna) 


poniedziałek, 13 lutego 2012, naturalistka

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu: